Mamma

Det känns som om det var igår
med det har gått fyra år
Från att ha varit en liten flicka på 14 år
Till en 18årig ung kvinna
Du har missat så mycket och du kommer missa mer
men du finns inom mig och ser det jag ser
Bara att du inte är här och säger till mig saker jag vill höra, saker som en mamma ska säga,
"Du är underbar", "städa ditt rum", "plocka undan dina kläder", "jag hämtar dig vid sju", "när börjar du skolan imorn" och "godnatt mitt älskade barn".

Du tog hand om mig när jag var sjuk, du såg till att jag fick komma till doktorn när jag var riktigt sjuk, du plåstrade om mig bättre än någon doktor någonsin kommer kunna.

Jag älskade att ligga lutad mot dig bara så jag kunde höra din röst dovd genom ditt bröst, jag älskade när vi åkte in och shoppade, jag älskade att se dig och pappa hålla om varandra, jag älskade att se dig skratta, jag älskade när du och Susanne öppnade en flaska vin och blev så söta, jag älskade att sova brevid dig, jag älskade att massera dina axlar och din hårbotten, jag älskade din mat, jag älskade när vi åkte till Varberg bara du och jag, jag älskade hur vi som en hel stor familj satt och åt rådjurstek, jag älskade sättet du skrev på, jag älskade att sitta på mitt rum och sen höra dig spela piano nere i vardagsrummet och sjunga och då brukade jag gå ner och sjunga med dig eller bara lyssna, jag älskade att välkomna våren, sommaren, hösten och vintern med dig,jag älskade att alla älskade dig och att jag fortfarande älskar dig fastän du inte är här hos mig.

Men jag vet att du finns runt omkring mig ändå, du är koltrasten, du är guldvivan, du är nyckelpigan, du är vinden, du är vattnet, du är jorden, du är elden, du är solen, du är månen, du är stjärnorna.

Du är allt.

Och jag hatar att du blev sjuk, jag hatar att cancern försvagade dig så, att den spred sig och bröt ner dig fysiskt och psykiskt tills du knappt hade något som påminde om min mamma längre.

Jag hatar att du är död , att jag inte kommer få krama dig på min student, när jag gifter mig, när jag berättar att jag är gravid, när du får träffa ditt barnbarn, när jag fyller år, när du fyller år, på alla dagar som inte har någon speciellbetydelse, när jag har varit borta länge, när du har varit borta länge.

Jag saknar dig så att jag nästan går sönder och jag önskar att du kunde torka bort mina tårar och säga att du är hos mig och att allt kommer bli bra.

Jag önskar att du var här, så att Pappa inte behöver vara själv, så att jag har någon att shoppa med, så att Emma får svar på sina frågor, så att Sara har en till anledning till att komma hem.

Du var inte färdig här, du behövs fortfarande.

Mamma, jag älskar Dig, kom hem nu.



Min mamma fick bröstcancer för 5 år sen, hon opererade bort hela ena bröstet och fick strålnings- och cellgiftsbehandlingar men cancern spred sig till hjärnan och då fanns det inte så mycket att göra.
Så den 19 maj 2006 samlades hela familjen runt min älskade mamma och sa farväl.
Den natten stod tre systrar på stengången utanför huset och grät samtidigt som de plockade blommor till sin mor.
Mamma skulle ha dödat oss, men vi ville ge henne en bukett med hennes älsklingsblommor.
Sen stängde jag in mig på mitt rum och tog fram Red Hot Cilli Peppers album Stadium Arcadium och somnade till den.
Tänker på mamma varje dag och vill så gärna se henne som jag kommer ihåg henne en sista gång.
Lång, mörkhårig, brunbränd, blåa ögon, leende mun, härliga kramar, vackra händer,ben och naglar.

Jag vill säga "Du är bara min Mamma" och jag vill att du ska svara "Du är bara min Lisa" 
Som vi brukade säga.

Jag älskar dig min mamma, Marie, som blir 47 (21) år 8 juni.

Din dotter Lisa <3


Kommentarer
Postat av: Linda

Vad fint du skriver Lisa. Ligger här och gråter. <3

2010-05-16 @ 22:47:57
URL: http://lindalondon.blogg.se/
Postat av: Elsa

Älskade kusin. Jag storbölar och funderar på vart tusan de senaste fyra åren tagit vägen? Kom hit och kramas, så pratar vi minnen, myser, skrattar och gråter. Dina och mina syskon borde också vara med. Älskar dig lillkorv!!!

2010-05-17 @ 09:26:18
URL: http://www.fraupels.blogspot.com
Postat av: BigSis

Förbaskat oxå.

Jag var helt förstörd hela söndagskvällen efter att jag hade läst detta, och ändå var jag tvungen att läsa igen (för det står såå bra!). Och det slutar med att jag lätt gravid och hungrig sitter med niagarafallet längs kinderna. Jag älskar dig!

2010-05-18 @ 09:23:58
URL: http://frknilssonsbravader.blogg.se/
Postat av: Frida Theolinda

Vi bölar också, både jag och sven. Hon var så lätt att älska, marie.



Så plötsligt kom en liten ottilia och klättrade upp i knät. Kramade, pussade, klättrade ner och gick iväg. Bara så där.



Älskar dig!

2010-05-18 @ 17:20:04
URL: http://mittegetlilla.blogg.se/
Postat av: Amelie

Älskade Lisa! Först och främst, otroligt bra, fint skrivet! Detta slog helt in i hjärtroten och tårarna bara rinner ner. Kommer ihåg det som igår. Att det gått fyra år är ju ja nästan så att jag inte tror det. Även om vi alla är lite utspridda så finns vi där för varandra. VI måste bara bli bättre på att samla ihop oss. Är helt enig med Elsa borde få till en sån kusinträff igen då alla bara öppnar upp sig och säger precis det de vill! Gråta, prata minnen skratta och umgås. Vi behöver det!

Älskar dig <3

2010-05-19 @ 00:45:11
Postat av: carro

ååh fina fina finaste lisa.

är helt tagen av detta inlägg och vet knappt vad jag ska skriva..



men jag är så fruktansvärt ledsen för din skull att du har behövt uppleva en sak som det här..att din mamma inte får vara med på stora dagar i ditt liv.men jag vet helt säkert till tusen procent att hon ser ner på dig och ler, hur stolt din mamma är över dig idag.det låter så klyschigt men det är så sant!



spralliga färgglada supersöta lisa med den underbara sångrösten som dessutom skapar hur snygga och fina plagg som helst.



inte noga med det .du är en oerhört fin människa och vän och alla som har dig måste vara så tacksamma . det är jag i alla fall.



du är en fantastisk människa och du gör verkligen din mamma stolt med allt du gör.

du är brabrabraaa!

(och på studenten ska jag försöka ge dig en lika bra kram!och kanske några tusen till)



puss på dig! <3

2010-05-24 @ 00:16:38
URL: http://carolinelarsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0